Summa sidvisningar

fredag 23 december 2011

Fina fisken


Idag ska jag dyka ner i det okända. Visserligen är motiven  under vatten men jag har inte dykt ner själv för att  fotografera. Det okända var däremot  själva fotograferingen. Något jag inte testat  tidigare där jag fick betala en hel del läropengar i form av misslyckade bilder. En lång rad av akvarier med fiskar var det nya motivområdet.

Till att börja med var det  ju alla färggranna fiskar som fångade min uppmärksamhet och som  jag villa  ta bilder på. Rätt genom glaset. Det fungerade  för det mesta. Vad jag inte tänkte på var alla reflexer  som kom från akvariets bortre glasvägg eller från sidorna. Dom såg jag bara inte för alla fiskar som simmade fram och tillbaka. Hade fullt sjå att  koncentrera mig på dom. Först hemma i datan upptäckte jag alla störande ljuspunkter  från  lokalens taklampor som  speglade sig i vattnet. Nu hade jag ändå inte kunnat undvika alla utan fick sätta igång med att retuschera  dom värskta  ”skamfläckarna”. Här ovan syns ett exempel på  före och efter.
Nästa problem var att få skärpa i bilderna. Följde jag fiskarnas rörelser, blev bakgrunden oskarp. Så det var bara till att invänta ögonblick då dom stod något så när stilla. Det hände inte ofta och därför blev en hel del bilder så här





Man skulle helt enkelt själv varit under vattnet och  haft en höghastighetskamera  som man använder vid Volvos anläggning för krocktester.  Några bilder blev det i alla fall där man kan se att det är fiskar man fångat på bild.

När jag nu hållit på med detta  blev jag rätt förvånad att jag plötsligt kom på en del namn på  akvariefiskar trots att jag aldrig själv har haft ett akvarium för tropiska fiskar. Endast  ett större glaskärl med lokala kallvattenfiskar (spiggar) och vattendjur som spindlar och baggar.. Namn  på tropiska fiskar som ”black molly”, guppy, svärdbärare eller slöjstjärt dök upp i skallen. Var hade man lärt sig detta och dessutom kom ihåg  sådant som man aldrig syssltat med?

Filmer om livet på ett korallrev har alltid fascinerat men jag tror att man med rätt utrustning kan ta lika fina bilder  i ett akvarium. Då skulle jag fixa bättre bakgrund och belysning om jag skulle få ett annat tillfälle. Nu blev det  som det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar