Summa sidvisningar

fredag 4 november 2011

Europas gyllene chans


Lika sällan som jag kommenterar världshändelser eller politiska utspel, framträder numer Göran Persson i media. För egen del kan andra skribenter och bloggare skriva om politiska händelser bättre än jag (t.ex signaturen ”Stockholmsflanören” m.fl.) vilket dock inte utesluter att jag har egna synpunkter  på det mesta. När nu Göran Persson  efter lång tids frånvaro i den offentliga debatten plötsligt tar till orda är redan detta anmärkningsvärd i sig. När euron och skuldtyngda EU-länder överskuggat nyhetsförmedlingen den senaste tiden tar Göran Persson plötsligt till orda. Märk väl – inte Håkan Juholt! Och Reinfeld säger med allvarlig min bara det man redan vet eller kan räkna ut själv.
 Hela nyhetsinslaget på TV4 kan ni lyssna på här  http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=goran_persson_sagar_eu_s_ledare&videoid=2091599  efter relaminslaget

Som så många andra statsministrar och partiledare har även Görans uttalanden på sin tid alltid präglats av  politiskt  tjuv-och-rackarspel om jag får uttrycka det så. Därför var det så befriande att lyssna till ovan angivna  nyhetsinslag. Kloka ord och frän kritik mot hela EU-etablissemanget  som egentligen borde ha kommit ur Håkan Juholts mun för att  om inte annat bättra på sitt något skamfilade rykte och profilera sig mera statsmanamässist. Var finns alla rakryggade politiker? Måste man först  bli godsägare och borta från politiken för att ta bladet från munnen?
I stort överensstämmer Göran Perssons  uttalande med min  uppfattning  som jag hyst sedan länge och många med mig. Det började väl med  när Bryssel hade synpunkter på krokiga gurkor, hela jordbrukspolitiken, parlamentarikernas löner och hela den enorma byråkratiska apparaten. Inte ens Margot Wallström , som ensam tjej i detta gubbvälde, förmådde skapa någon större öppenhet inom EU. Det går inte att implementera skandinaviska modeller i mer eller mindre korrupta medelhavsländer. Min idé  har alltid varit att dela in Europa  i löst sammansatta regioner – Skandinavien – Centraleuropa- Syd- och Östeuropa men ändå hålla Europatanken vid liv. Vi kan  kanske inte  mäkta över världsekonomin. Den  för ett eget liv. Men  när nu EU skakas i sina grundvalar och  Euron och hela ekonomin står på spel, borde det finnas ett gyllene tillfälle att rasera allt som gått snett och bygga upp något nytt. Bort med alla byråkrater och myglare – in med vanlig  bondförnuft. Hur det än går med Grekland  att börja med, måste det till flera förändringar. Det hela handlar dock inte bara om ekonomi även om det mesta tycks kretsa kring detta.
Börjar se aningen skrynklig ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar