Summa sidvisningar

tisdag 2 augusti 2011

Meloner


Om du tror att det nu blir ett gubbsjukt inlägg om brudar med  överdrivna silikonimplantat så har du fel. Även om det finns en del att säga om detta fenomen också. Nej, det handlar om äkta vara. Inte de som sitter på brudarna utan finns på tomten. Närmare bestämd i drivbänken

Efter det att  några få kålplantor skolats om och senare satts  ut på friland, fick 5  melonplantor  fritt utrymme i  bänkens tre sektioner. Det är första gången jag försökt mig på att odla melon.  Har alltid tyckt att 6 ynka små  melonfrön i en påsen  var alldeles för dyra. Rena rama ockret när man tänker på hur många frön det finns i en melon. Tänk om inte alla frön hade grott? Eller  några dessutom blivit angripna eller vissnat bort efter sådden? Nu lyckades jag klara alla utom en denna gång. Gurkor och squash  har det ibland gått sämre med och den för dyra pengar inhandlade fröpåsen  blev ett  riktigt dåligt köp. För att inte tala om
3-4 tomatfrön i en påse.
Eftersom jag inte dragit upp meloner tidigare lät jag fönstren ligga kvar på bänken  för att plantorna skulle kunna få  det varmt och fuktigt. Bara ett  fönster tog jag bort  för att se om plantorna klarade sig och för att humlorna skulle få det lättare att komma åt blommorna.

Här en honblomma som  har ett anlag. Hanblommorna saknar denna lilla knöl. Det var ingen hejd på växtkraften och  melonrevorna  kröp fram  mellan springorna i  fönstren och rankade iväg åt alla håll. Fick toppa  dom flesta rankorna  för att behålla  växtkraften så att  de kunde sätta frukt. Och i förgår fick jag  bekräftelse. Såg den första lilla melonen  när jag vikit bladverket åt sidan

Denna dag blev det dock dubbel ”melonglädje”. Ockerpriset för melonfrö  malde fortfarande i skallen på mig och när barnbarnen  en dag hade  smaskat i sig en honungsmelon som vi köpt på ICA, tog jag hand om några  frön som holkats ur frukten. Torkade dom på hushållspapper och petade ner 4 frön i en kruka som fick stå ute. Efter 4 dagar grodde fröna! Ett lyckat experiment som jag kan råda alla som vill odla meloner och därmed bojkotta alla giriga fröhandlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar