Summa sidvisningar

måndag 22 augusti 2011

Den gamla tippen


När jag förra veckan gjorde en liten samhällsinsats och sorterade sopor vid vår återvinningscentral, passade jag på att ta några bilder. Dels blev det bilderna från  inlägget i förgår  och från en okänd växt dessförinnan. Det skulle dock bli ytterligare några bilder när det dök upp några nya  och helt oväntade motiv. Den moderna sorteriangsanläggningen med alla dess containrar  hade byggts intill den  ursprungliga gamla soptippen. Den var nu övertäckt sedan  länge och tjänstgjorde delvis som uppläggningsplats  för gatsten, tomma sandlådor, dräneringsrör och annat. Resten var övervuxet av allehanda ogräs. Av det ovanligare slaget hittade jag denna blomma.

Blomman från denna buske kände jag igen från Gotland och blev förvånad över att hitta den i våra trakter. Det är en cikoria  eller vägvårdan. På Gotland kallas den även  för horpiska. Så nämnde  jag den felaktigt i ett tidigare inlägg när jag visade en bild på blåeld. Cikorian odlades tidigare i södra Sverige och användes som kaffesurrogat (roten) eller bladen som sallad. Är dessutom en medicinalväxt  mot gikt. Kanske var plantan jag hittade nu  på den gamla nerlagda soptip en  relik från denna tid.
Jag stegade upp mot toppen av den höga kullen och stannade förvånad  vid kanten där tippen åter sluttade ner mot ett skogsbryn. Överallt stod  gula solrosor i full blom. Inte lika höga som jag sett på fälten i Bulgarien men likväl med stora korgar fyllda med halvmogna solrosfrön.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar